torsdag 11 januari 2018

En bra bild

På nyårsafton träffade jag några vänner. Vi pratade, åt, pratade igen och åt igen. Trivsamt. De hade - tillsammans med ett par vänner till - företagit sig en resa till Bangladesh några veckor före jul. Naturligtvis kopplade vi ihop mobiltelefonen med TV:n för att se på de 100-tals bilder som fanns dolda i mobilen, på en stor skärm - vår Panasonic 46-tummare. Det blev en intressant och givande stund, med många muntra skratt (det finns skratt som inte är muntra), och roliga och givande kommentarer. Alldeles i inledningen av bildvisningen sa mobilens ägare “det är så dåliga bilder jämfört med dina bilder, Björn”, och denna utsaga fick mig att fundera (ca. 5 sekunder), innan jag utan vidare replikerade: “vad är en bra bild?” Jag väntade en stund på svaret innan det kom ett försök till svar. Det kom inget. Då sa jag igen “vad är en bra bild? Jo, på en fotokurs jag gick på distans på högskolan i Jönköping för några år sedan, konstaterade vi att en bra bild är en bild som betyder något för mig. Det är en bra bild.” Ok, när det var sagt, uteblev fortsatt diskussion om huruvida hennes bilder var bra eller ej. Vi kunde alla luta oss tillbaka och konstatera att hennes bilder var (är) bra bilder av den enkla anledningen att de betyder något för henne och hennes man och andra som får se dem. Bilder som bär betydelse med sig. Det är en bra bild.

I samma kurs hade vi en bok som heter Konsten att ta vinnande bilder, av Bo Segeholm, och i den tas det bl.a. upp två begrepp som jag återkommer till då och då när jag funderar på bilder och fotograferande. Studium och punctum. Studium är när jag ser en bild och betraktar den utifrån ett fotografiskt perspektiv, dvs. när tyngdpunkten i mitt seende ligger på ljus, utsnitt, skärpa, blickfång, färger, perspektiv, upplösning, om bilden föreställer något som jag eller någon annan är intresserad av osv. Punctum är när jag betraktar bilden utifrån ett personligt perspektiv. Vad säger denna bild till mig? Hela bilden, eller en del av bilden? En detalj? Ett skeende? En händelse? En känsla? Punctum innebär att jag drabbas av bilden. Att den “river sönder fasaden” (Roland Bartez).

Är detta en bra bild? Lite underligt för dig kanske, men bilden drabbar mig.
Och jag kan inte riktigt förklara varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar