lördag 27 januari 2018

Vinden blåser vart den vill

Vinden blåser vart den vill, du hör dess sus. Men du vet inte varifrån den kommer eller vart den går. Så är det med var och en som är född av Anden. (Jesu ord till den skriftlärde Nikodemus, i ett ensligt samtal om natten, fjärran från de stora scenerna och gesterna). Egentligen handlar det inte om Anden, bara mer indirekt. Det handlar faktiskt om den som är född av denne Ande; han eller hon är fri som vinden, rik som vinden, rörlig som vinden, oförutsägbar som vinden, stark som vinden. Dessa tankar ger mig associationer till John Denvers Annies song som i ett försiktigt försök till tolkning skulle kunna låta som följer:

Du fyller min känsla
du ger mig din värme
som en vind uti skogen
du smeker min kind.
Som en blomma du vårdar
mitt inre, mitt sinne,
kom fyll mig med livet
kom fyll mig med sång.

Du lever inom mig
du aldrig mig lämnar
din varma beröring
den omsluter mig.
Mitt hjärta som sjunger
min glädje, min hunger
det liv som du gett mig
kom fyll mig igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar