måndag 8 juli 2019

Förnuftigt budskap

Dekal funnen på bakrutan på en för mig okänd bil.

Lovsång till bromsen

Jag tackar dig för bromsen
som får mig att inse
att speed och hastighet inte är allt
utan att stilla sig är viktigare
än att hålla hög fart.

Jag tackar dig för bromsen 
till vänster om gasen
som finns där och som inte
är en frestelse
utan en möjlighet
som när som helst är villig
att tjäna till mitt bästa.

Jag tackar dig för bromsen:
nödbroms, färdbroms, handbroms, 
fotbroms eller parkeringsbroms;
kärt barn har flera namn,
och för mig är färdbromsen
den allra viktigaste.

Jag tackar dig för bromsen
som tyst och stilla
alltid åker med,
alltid är redo,
alltid lika viktig,
alltid lika avgörande för
den lyckliga resan och dess 
lika lyckliga slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar