tisdag 4 augusti 2020

Är du den person som du ville bli?

Denna text publicerades här första gången i maj 2012. Rubriken har igen aktualiserats inom mig i mötet med människor och nya situationer som gett mig en del funderingar och nya perspektiv.

Är du den person som du ville bli?
Den frågan fick Mitch Albom av den i ALS döende filosofiprofessorn Morrie Schwartz när Mitch hälsade på honom i hans hem i Boston. Frågan ställdes till Mitch efter många år av lysande karriär inom TV-branschen som populär intervjuare av all världens – och speciellt USA:s – sportstjärnor. Alla ställde upp i hans TV-show. Den tidens och USA:s svar på Fredrik Skavlan här i Sverige.

Är du den person du ville bli?

Frågan ställde allting på sin spets för den framgångsrike journalisten och den stunden och de möten Mitch hade med sin gamle vän, innebar en total förändring för honom i hans liv och för hans framtid. Han beskriver mötena i boken Tisdagarna med Morrie.

Jag har skrivit om den boken tidigare: http://bjornolof.bloggsida.se/personligt/tisdagarna-med-morrie

Frågan finns inom mig också. Den här rubriken har legat här länge i väntan på sin brödtext. Mats Svegfors har skrivit en biografi om Dag Hammarskjöld – den förste moderne svensken och där finns många citat från Hammarskjölds olika texter, framförallt ur hans tankväckande livsdagbok Vägmärken, bl.a. detta:

En man som blev det han kunde
och som var den han var 

Hammarskjöld skrev om sig själv, eller åtminstone en förhoppning om sig själv. Och jag tar till mig dessa rader idag, denna dag i maj 2012, och känner stor längtan efter att få vara just detta: en man som blev det han kunde och som var den han var. Är inte det livets mening? Och svar på frågan i rubriken: Är du den person som du ville bli? So help me God.

Kanske kan denna dag – och denna sköna majhelg - få innebära en stark upplevelse för dig i ditt liv, då saker läggs till rätta, vägen öppnar sig och du åter ser en mening i ditt liv. Haruki Murakami skriver om ett ögonblick under en basebollmatch då han beslutar sig för att skriva en roman:

När Hiltons slagträ lyckades träffa den snabba bollen, ekade ett skarpt ljud över hela basebollstadion. Spelaren rundade snabbt första basen och nådde fram till andra basen. Det var i det ögonblicket jag tänkte: ”ja, just det, man kanske skulle försöka sig på att skriva en roman”.  Än i denna dag minns jag den molnfria himlen, känslan att ligga på gräset som precis hade återfått sin gröna färg och det kraftfulla ljudet från slagträet. Just då föll något stilla ner från himlen och jag tog emot det”

Ofta är svaret närmare än du tror på frågan om du är den du vill vara. I ett ögonblick av nåd i sol eller stilla regn, i lyssnande och öppenhet visar det sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar