torsdag 27 augusti 2020

Jeremia (del 1). Och ord som styrker och följer oss.

I Boken, i Jer. 1:4-10 läser vi följande ord som kom till en ung man, vid namn Jeremia:
Herrens ord kom till mig. Han sade: ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till profet för folken.” 
 Men jag svarade: ”O, Herre Gud! Jag kan inte tala, för jag är för ung.”  Då sade Herren till mig: ”Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig.  Var inte rädd för dem, för jag är med dig för att rädda dig, säger Herren.”  Och Herren räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: ”Se, jag lägger mina ord i din mun.”
Vi möter dessa ord vilka ger - enligt bibelforskare ca 15 år gammal - Jeremia en grund att stå på för resten av sitt liv. Hans tjänst sträcker sig under många år framöver. Bibelforskarna har räknat ut att hans tjänst varade under ca. 40 år. Jag tänker så här: vilken stor betydelse det har vad vi får till oss i ord och annan behandling i unga år. Det kan forma vår framtid på ett bra eller dåligt sätt. Vi har nu chansen att ge goda ord och uppmuntran till unga människor, så att de får möjligheten att ta detta med sig under livet.

Livet kommer påminna dem om våra ord, när de som bäst behöver dem. Så har jag själv upplevt ord som jag fått av personer som - nästan uteslutande - varit äldre än jag själv. Dina ord fyllda med livsvisdom och värme följer människor.

Läs mer om denne intressante person Jeremia:
http://www.alltombibeln.se/bibelfakta/jeremia.htm 

Lyssna även till Patricia Tudor Sandahls mycket givande predikan om Jeremia under temat Sänd mig.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1525953 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar