fredag 3 december 2021

En liten notis som ingen tar notis om

Föraren, som är i 30-årsåldern, trotsade vinterväglaget och körde med sommardäck, vilket resulterade i att bilen gled över på fel körbana. I den mötande filen kom en annan personbil, med en förälder och två barn.

Valen får
konsekvenser för mig själv
men även för andra - och det är ju än värre
själviskheten eller stressen eller aningslösheten råder
och får oanade följder
och en räcka av händelser, lidanden och
svåra existentiella frågeställningar

“varför skulle just jag drabbas”
“varför befann jag och mina barn oss precis där och då?”
“var fanns det osynliga beskyddet i tillvaron?”
“varför skulle mina barn drabbas på grund av en annan slarvig, icke tänkande,
infantil och kortsynt person?”

Javisst, han som körde drabbades också,
men han gjorde ett (ganska) medvetet (?) val
att ignorera säkerhetsbristen på sitt fordon,
gjorde inte ens det han kunde -
skulle inte förvåna mig om han - om det finns något som helst samvete hos honom -
känner skuldkänslor och sorg inför föräldern och barnen.

Just denna händelse slutade dock lyckligt, artikeln i tidningen fortsätter:

Samtliga tre som befann sig i den mötande bilen ska ha klarat sig utan allvarliga skador.
Föraren som orsakade olyckan fick föras till sjukhus med ambulans och misstänks nu för vårdslöshet i trafik.


En liten notis i en liten tidning. En händelse som får så stora konsekvenser för de inblandade.

Det finns andra, liknande notiser, till och med utan bild i artikeln, med mycket allvarligare konsekvenser och utgångar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar