onsdag 8 juni 2022

Se med hjärtats ögon

Du kan titta på andra människor hur länge som helst, utan att verkligen se dem. Att se någon kan endast ske med hjärtats ögon. Att se det yttre av en människa - utseendet eller deras uppförande - kan ge viss vägledning om en person, men dessa delar kan verkligen spela en ett spratt.

First impression lasts brukar det heta, men jag vet inte om det verkligen är sant. Det är först när jag ser bortom och bakom en människas fasad, jag verkligen kan se hur hon verkligen är. 

Att se med hjärtats ögon innebär just detta: att se någon som hon verkligen är. När det yttre är avskalat, tystat, bortgallrat, och det innersta ligger blottat - då först kan jag veta något verkligt om den personen. 

Och du, det är så jag tror att vår Herre gör: ser med hjärtats ögon. Och då är det ett faktum som står i hans Ord: Han älskar mig för den jag är. Innerst inne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar