tisdag 15 november 2022

Att vaka

Man kan vara vaken av olika skäl. Man kan ligga vaken av oro för något personligt bekymmer eller för att världsläget är som det är. Man kan också ligga vaken av glada skäl, kanske nästa dag är fylld av roligheter av alla de slag, och förväntans glädje håller en vaken. 

Jesu uppmaning till att vaka eller att vara vaken, utgår från en positiv och glad tanke om att Brudgummen kommer. Det ska bli fest och glädjeyra. Allt ordnar sig. Allt läggs tillrätta. Av kaoset som råder, framföds ordning och harmoni. 

Allting grundas på dessa nådens ord från Rom. 5:1-5:
När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi gläder oss också mitt i våra lidanden, för vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.

I Joh. 14:27 säger Jesus: 
Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar