fredag 20 januari 2023

Mönsterdjup

MÖNSTERDJUP

Mönsterdjupet är viktigt.
Det kan vara avgörande för min färd.
Det finns gränser för när mönsterdjupet
inte längre är till någon hjälp.

Det naturliga är att anpassa hastigheten
efter omständigheterna.
En av dessa omständigheter är mönsterdjupet.

Vad är mönster? På engelska: pattern.
Olika delar inom mig och utom mig
som på ett eller flera sätt samverkar
och gör mig till den jag är.
Skapar mönster.

Vad är djup?
Det är motsatsen till ytlig. 
Det vill jag inte vara.
Hellre djuphavsdykare än surfare. 

Jag vill idag att mitt mönsterdjup alltmer ska
fördjupas. Jag vill inte vara en sliten, slängig, hit- och ditperson.

Ibland talas det om reaktionsmönster.
Det handlar om hur jag i olika situationer reagerar och agerar.
Om mitt reaktionsmönsterdjup är tillräckligt, innebär det att
när jag råkar komma i sladd, kan jag ändå 
upprätthålla styrningen, riktningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar