fredag 17 oktober 2025

WWJD

Akronymen WWJD

Det var framför allt ungdomsledaren Janie Tinklenberg som gjorde att frågan *What would Jesus do?* fick ett så stort genomslag. Över hundra år efter att pastorn Charles Sheldons bok *In His Steps – What Would Jesus Do?* publicerades, läste Tinklenberg den tillsammans med en grupp tonåringar i Calvary Reformed Church i Holland, Michigan. Hon lade märke till att ungdomarna gillade att göra egna vänskapsarmband och fick då idén att skapa ett armband inspirerat av bokens budskap.

År 1989 lät hon tillsammans med företaget Lesco Corporation ta fram 300 tygarmband. För att få plats med budskapet förkortade hon frågan *What would Jesus do?* till akronymen WWJD. Hon hoppades att förkortningen skulle väcka nyfikenhet och öppna upp för samtal om tron.

Det dröjde inte länge förrän armbandet spreds långt utanför ungdomsgruppen i kyrkan. Vänner och bekanta ville också ha ett – och spridningen fortsatte. Under de första sju åren såldes 300 000 armband, men det var bara början.

När den populära kristna radioprataren Paul Harvey nämnde WWJD-armbandet i sitt program 1997, exploderade försäljningen. Bara det året såldes 15 miljoner exemplar. Armbanden började dyka upp i vanliga butiker som Wal-Mart, Hallmark och Barnes & Noble, och snart syntes bokstäverna WWJD på allt från nyckelband och muggar till T-shirts och nallebjörnar. Dessutom inspirerades många att skapa egna varianter av frågan – bland annat ett kostprogram som undrade: ”What would Jesus eat?” 

(källa: dagen.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar