lördag 30 januari 2016

G U D

Vi vet vanligtvis och relativt självklart vad GUD är. Eller snarare: vem han är. En del av oss känner honom en del. Pratar med honom dagligen. Lever liksom tillsammans med honom. Eller om det är han som lever tillsammans med oss? Du vet, hönan och ägget. Det är ungefär som att tänka att det är naturen som lever med mig, eller är det jag som lever med naturen? Det beror på vilket perspektiv vi anlägger. Det är detsamma som begreppen heliocentrisk, geocentrisk, egocentrisk eller teocentrisk. Vilken världsbild vi har eller vill ha, vilken utgångspunkt vi har, omkring vad snurrar mitt liv eller vad som är centrum för våra liv och värderingar.

Nu är det nya tider och igår fick jag ett mail på jobbet med ett dokument fyllt av minnesanteckningar från ett möte med IT i fokus. Och en av punkterna som diskuterats på mötet var: G U D. Lite otippat med tanke på miljön och kontexten omkring. Men jag fick också förklaringen vad detta ord stod för. En förkortning helt enkelt.

GUD  betyder:  Globalisering Urbanisering och Digitalisering

Som så ofta skiftar eller ändras betydelserna av olika ord och begrepp över tid. Så har det alltid varit. Att förändringens vind nu även nått namnet eller begreppet G U D var nytt för mig. Det känns märkligt att läsa i minnesanteckningar från ett möte om IT. Förresten är IT också en förkortning. Information Technology. Men det skulle ju lika gärna kunna betyda: Inte Tänka eller Inga tänder eller I Tiden. Undrar när jag får se den förklaringen av begreppet IT i något dokument.

En annan fundering som kom i och med mailet och minnesanteckningarna var: om Globalisering, Urbanisering och Digitalisering på något sätt eller i någon mening ersatt GUD?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar