lördag 1 september 2012

Ett märkligt datum i mitt liv – 1 september

1 september är ett märkligt datum i mitt liv. Just detta datum har det hänt ganska omvälvande saker och nya skeenden har inletts 1 september. Jag tänkte på det idag av en speciell anledning: min yngste son flyttade hemifrån. Idag. 1 september. I 27 år och 9 månader har jag ”varit med barn”, dvs. haft barn hemma omkring mig och pratat med dem, hört deras röster, bråkat med dem, skojat med dem, förhört läxor, spelat innebandy, kollat på film, käkat chips ihop, pratat skola och idrott, ätit mat, diskuterat ordning på rummet och odiskade kastruller, fått höra senaste mode-orden och chatt-uttrycken, hört deras uppriktiga uppfattning om mig själv och andra, mer eller mindre välunderbyggt och välnyanserat. Och jag har (nog) sagt ett och annat onyanserat också. Föräldrar är väl också människor, eller hur?! Konstigt att denna epok är slut. En ny epok tar vid.
En av sonens specialiteter: att likt
en sugpropp sätta fast ett litermått
på magen... dessa barn... :)

1 september 1976 flyttade jag hemifrån. Från mina föräldrar i Södertälje till Orsa i Dalarna. Jag glömmer inte när mamma och pappa och jag sa hejdå till varandra. 1 september 1997 började jag plugga på BTH på heltid (i övrigt har jag pluggat på distans eller kurser på kvällstid).
Och det datumet innebar den gången att jag lämnade ett annat sammanhang och kom in i något nytt och för mig okänt.
1 september 1998 började jag mitt nuvarande jobb i kommunen, på gymnasieförvaltningen i Karlskrona. 14 år har gått sen dess. En ny epok i mitt liv tog sin början.

Ett märkligt datum som sagt.

Och så idag: 1 september, flyttar mitt yngsta barn hemifrån. Märkligt datum. Sådana datum kanske finns i ditt liv också?

Ögonblick som aldrig dör, dagar som man minns, stunder av lycka, sorg, uppbrott, beslut, ställningstaganden, vägskäl och viljeyttringar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar