onsdag 10 april 2013

Energitjuvar

Jag umgås just nu med en bok som heter Energitjuvar, skriven av Ingalill Roos. Den handlar om energitjuvar i hemmet, i relationen och på jobbet. Jag fick den av en god vän som är lärare och jag kan säga, utan överdrift, att det hon skriver om stämmer överens med verkligheten. Jag har mött energitjuvarna, jag har sett dem, drabbats av dem, och kanske även varit en energitjuv själv också för den delen. Vi är inte bara offer, vi är även gärningsmän allesammans.

Många gånger har jag smilat för mig själv av igenkännande när jag läst. Energitjuvarna finns överallt. Människor som suger energin ur mig. Människor som försöker hitta felen, men inte är benägna att hjälpa till för att rätta till dem. “Den som sitter snett, ser allting snett” sa en vis man en gång. Det stämmer till 100%.  Bara medvetenheten om dessa energitjuvar gör att jag mår bättre, att hänga ut spökena brukar alltid hjälpa. Att ge dem namn och ett ansikte och börja inse att den där känslan jag haft stämmer, det är inte mig det är fel på, det finns en reell orsak till energiförlusten. Avslöjad. Avslöjat.

Det goda i boken slutar inte vid insikten om VAD det är som orsakar energiförlust, den visar också på tänkbara vägar att komma ur tillståndet eller relationen eller konflikthärden. Jag rekommenderar den å det allra varmaste till alla som någon gång funderat över frågan: “vad är det som stjäl min energi”?

Var beredd på att du ställs inför faktum som du kanske inte bara kan rycka på axlarna åt, läsningen kan innebära konsekvenser för ditt privatliv eller ditt jobbliv. Framförallt är boken nyttig när det gäller att tydliggöra oss själva i relation till andra. Och kanske ännu viktigare: att tydliggöra oss själva för oss själva. Att börja bli medveten om vem eller vad det är som styr vårt handlande. Våra reaktions- och handlingsmönster blir ganska tydliga i boken genom konkreta exempel på personer som Roos träffat i terapisammanhang. Boken kan bli en början på en inre resa som är viktig för alla.

Om vi vänder på perspektivet, ger boken oss också värdefull insikt i hur det är möjligt att vi själva är orsak till energiförlust hos andra. Det perspektivet är inte lika skönt bekräftande som det omvända, men är nog så viktigt för oss (läs: mig) att ta till oss (mig). Ingen av oss är perfekt och det vore underligt om vi inte i någon mån är energitjuvar lite till mans. En av de viktiga lärdomarna i boken för min del är just detta: att se på vilket sätt jag kan ge andra friheten, släppa taget om dem och låta dem andas fritt. 

Jag är tacksam till min kollega som gav mig boken. Det finns en motsatt tanke också: det finns människor som är energigivare också! Ta vara på dem! Världen är inte enbart befolkad av energitjuvar!

Läs mer om boken:
http://www.bokus.com/bok/9789172320536/energitjuvar-i-familjen-i-relationen-och-pa-jobbet/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar