tisdag 3 december 2013

Inuti finns det

Vintern har kommit och därmed fick jag leta upp min Everest vind- och skidjacka som köptes till ett bra pris lagom till en Åreresa. Helt vindtät och med hög krage som kan fällas upp så att den nästan når öronen.  Den är kanonbra. Det känns verkligen som kvalitet. Det finns fickor över- och även under allt; på framsidan, insidan och på armarna. Det finns reflextext och extra långt innanfoder så att fodret på ärmarna kan man dra ut så att tummen kan föras in i ett särskilt tumgrepp, och på så vis ska man kunna undvika att  få in snö (?) i ärmen, fodret sluter tätt ända ner till tummarna. Det finns dragsnören lite överallt också så att jackan kan bli tajt och slimmad och inte släppa in någon vind alls. Super.

Det allra häftigaste är dock det som inte syns, varken på utsidan eller insidan. Det är insytt något som förkortas ADV och det sägs att det är en komponent som finns i plagget och som kan svara mot signaler som skickas ut t.ex. av räddningspersonal på fjället ifall jag har hamnat under snön efter en snölavin. Det är inget som syns, men det finns där ändå. Jag kom också på att den ficka som är på vänster arm, långt ner mot handleden är ett utmärkt ställe att förvara mitt busskort i (tror att det är ämnat för liftkortet i fjällen) och när jag i morse klev ombord på bussen, höll jag bara armen emot betalningsplattan och den pep som den skulle, chauffören var nöjd och jag gick till min plats. Det som avgjorde fanns där osynligt. Det viktigaste fanns dolt under tyget. Det allra viktigaste är osynligt för blotta ögat.

Det blev en liten tanke denna morgon.  En tanke som dröjer sig kvar. "Det avgöranden är dolt, det viktigaste finns under ytan, det som ger möjlighet att färdas vidare syns inte". Det som svarar mot Räddarens signaler finns på insidan i oss. De sinnen som kan uppfatta räddningssignalerna finns inne i oss från början av vår existens. Alla har det. Alla har förutsättningen att uppfatta osynliga signaler som skickas ut, i viken belägenhet vi än befinner oss. Intressant ord förresten: Everest. Vi kan uppfatta signaler om Ever rest.

Inuti finns det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar