onsdag 4 december 2013

Men at lunch

Historiens kanske mest kända bild där 11 män sitter 250 meter upp i luften på en balk och äter sin lunch vid bygget av Rockefeller Center i New York, är en verklig klassiker. Bilden är tagen 1932 under värsta ekonomiska depressionen i USA:s historia och den talar om den framtidstro och trygghet många ändå kunna känna i "löfteslandet" USA. Men är bilden verklig eller fejk? Det är frågan.... Läs mera genom att klicka på länkarna:

http://www.svtplay.se/video/1633483/lunch-250-meter-ovanfor-manhattan
http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1895088-hogt-over-new-york-satt-okome-grabbarna

Att bilden verkligen är autentisk är jag glad för. 5:e och 6:e mannen från vänster är visst svenskar! Det finns ytterligare en dimension i bilden som betyder väldigt mycket för mig och har gjort det sen första gången jag såg den. Jag återkommer gång på gång till den. Därför har jag den också på väggen som förstoring i min skrivarhörna hemma. Bilden ingjuter mod, hopp och trygghet. Snacka om att vissa bilder har "det där" som gör att man inte släpper bilden inom sig fast man har slutat titta på den eller blundar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar