onsdag 1 januari 2014

1 januari 2014


En ny dag har grytt. Ett nytt år har tagit sin början. En ny tid har inletts. 2013 blev 2014. En morgon har övergått till eftermiddag, den första dagen. Jag måste erkänna att jag inte haft så många funderingar om detta årsskifte. Det -årsskiftet alltså - dök liksom bara upp, som en överraskande liten händelse i raden av en massa andra mer eller mindre överraskande små händelser. Små händelser som man brukar benämna Livet. Ordet "små" innebär inte något förklenande eller värderande. Jag tycker att livet består av en hel räcka med små händelser som mer eller mindre hakar i varandra.

På bilresa igår från Stockholm umgicks jag med fysikprofessor emerita Bodil Jönsson, 71 år; hon var vinterpratare på P1 mellan kl. 13.00-14.30. Hennes böcker Tio tankar om tid och Den obändiga söklustan är böcker jag kan rekommendera. Även så hennes vinterprogram.

Hon talade om Tiden. Och livets årsringar. Hon talade om åldrandet som för många är att likna vid en tratt där högre ålder innebär att livet smalnar av. Hon menade att vi måste vända på den där tratten och tänka att med ökad ålder så öppnas livet och perspektiven alltmer. Årsringarna - bilden hämtad från trädriket - innebär att ju äldre man blir, desto mer kan livet hänga samman och ge oss en trygghet och stabilitet som vi av förklarliga skäl inte kunde äga tidigare. Årsringarna i en människas liv hänger samman eller sammanbinds mer och mer och ger livet så mycket rikedom, levnadsvisdom, sammanhang, förmåga att urskilja och en bred plattform att söka vidare utifrån. Att livet kan vidgas ytterligare och att nya dörrar och fönster kan öppnas i livet. Hennes program var häpnadsväckande inspirerande och uppmuntrande.

Här kan du lyssna på det:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5742297

Och så vill jag förstås önska Dig en mycket god fortsättning på det nya året. "We hope its a good one, without any fear".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar