Orden ekade ut ur bussens högtalarsystem kl. 07.12 i morse. Budskapet hamrades ut i takt med dunka-dunka-musik från Rix FM:s DJ. Programledaren väste ut orden med frenesi precis innan reklaminslaget tog över och det blev ännu mer dunka-dunka-musik som aldrig riktigt får avslutas utan övergår i nya reklaminslag om Volvo, nytt hårschampo eller Dressmans nya underklädeskollektion. “Dagens snackis i nöjesSverige” skulle locka oss lyssnare att sitta kvar, fastnaglade vid radioapparaterna eller våra smartphones, likt törstande rådjur som söker sig vill vattendraget i gryningen. Tyvärr (?) hade inte påannonsen den effekten, utan kändes mera som en utsmetad vaxpropp som klibbade sig fast en smula i örongången.
Vem är intresserad - kl. 07.12 på morgonen, eller vid någon annan tidpunkt på dygnet - av att höra om Dagens snackis i nöjesSverige? Vem orkar ta in det? Och till vilken nytta? Till vilken glädje? Vem har något som helst verkligt behov av att höra något skvaller om någon kändis eller ickekändis på den svenska nöjesarenan? Vem?
På morgonen behöver vi få oss något till livs som kan styrka vårt mod, öka vår energi, få oss att ta nya tag, ge en trygghet och förtröstan och mening, inte höra något dravel om snackisar i nöjesSverige.
Nej, ge oss istället ett ord för dagen. En tanke som bär. En inställning som håller. En injektion av energi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar