måndag 17 februari 2014

Vad värme gör

Det syntes tydligt idag. Vad värme gör. Igår kokade jag havregrynsgröt på havregryn och skrädmjöl efter ett joggingpass när hungern blev som värst vid 21-tiden. Jag gjorde 2 rejäla portioner så att jag skulle slippa blanda i ordning en omgång till idag på morgonen före morgonbussen. När jag var färdig i badrummet och gick till köket idag stod kastrullen där och väntade. Men när jag lyfte på locket var gröten som en enda stor klump. Det såg inget vidare ut. "Stabbigt värre", tänkte jag. "Det går väl knappt att få ordning på detta elände". Jag vred på värmen för den lilla plattan och väntade. Rörde runt när värmen började sprida sig därnere, några droppar nytt vatten, ytterligare rörande och värmande. Miraklet skedde inför mina så där på morgonen uppspärrade ögon: alldeles plötsligt och självklart, smälte delarna samman och gröten förvandlades från en oformlig, osmaklig och tröstlöst tråkig klump, till ätbar, njutbar och god gröt. Lite lingon över och mjölk därtill och frukostmålet var en självklar höjdpunkt. Så långt, dagens höjdpunkt.

När jag stod och betraktade den underbara synen, tänkte jag på vad värme kan åstadkomma. När värmen når in i själva centrum hos en människa, då händer det grejer. Då smälter det frusna, då smälter hjärtats separerade delar samman till en helhet och en enhet. Som både känns, smakar och ser bättre ut. Ett varmt hjärta och sinne kan förvandla någons utseende, sanna mina ord. Jag har sett det och upplevt det. För att inte tala om hur det inre förvandlas. Och det är ju grunden och förutsättningen för allt, eller hur?!

Vad värme gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar