måndag 25 augusti 2014

Klistermärken och valtider

Nu är det valtider igen. Riksdagsval, Landstingsval och Kommunalval. Överallt skyltar med glada ansikten och korta budskap och slogans om det parti som på det sättet visar fram sina företrädare eller glatt leende röstare. På morgonen idag kom jag till busshållplatsen och på skylten för busstiderna hade någon under helgen satt dit tre runda klistermärken med ett partinamn på och att det gällde att rösta på det partiet den 14 september.

"Klistermärken all over the place" tänkte jag och rev bort alla tre. Med tanke på att det var ett parti med rötter i nazism och annat djävulskt, var min indignation stark och jag frågade mig själv: "varför ska någon ta sig rätten att klistra upp sån skit på det här fredade stället?" Med gott samvete rev jag ner dem, bit för bit. Det var  inget etablerat parti som gjort detta, utan en sån där apart företeelse som säkert har sitt ursprung vid något köksbord där rasismen frodas och flödar. Och där man gärna snackar om "dom" och "vi" och där uppfattningen alltid är att "vi" har rätt och är de enda som har existensberättigande i det här landet. De kör på den smalspåriga järnvägen här i tillvaron, där småskurenheten, fördomsfullheten och föraktet för andra enskilda personer från andra länder och kulturer inte får plats, utan man vill helst ha en plats på jorden där andra som är och tycker precis som jag kan bo.


Upp till kamp mot rasism och främlingsfientlighet! Våga avslöja köksbordsrasismen! Reagera mot den, säg emot, stå upp för det som kallas tolerans och öppenhet. Riv ner klistermärkena från ställen där de inte får eller ska vara. Tala om, med ord och handling, att du vägrar acceptera att andras rädsla och okunnighet ska få tala om vad du ska tycka och hur du ska göra.

En uppmaning till demonstration mot klistermärkena i denna valrörelse. Så får du gärna uppfatta dessa ord!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar