torsdag 25 juni 2015

Morgonkaffet

Sitter med min gråblå kaffemugg, ensam på jobbet, vid mitt skrivbord och smuttar på kaffet. 80% kaffe, 20% mjölk. Perfekt. Så skönt att dagen får och kan ta sig denna början. Innan alla ord, mail och telefonsamtal börjar översvämma mig, alla tyckanden och tänkanden. Och allt jag själv behöver tycka och tänka om. Kaffet når min tunga, och rinner stilla ner genom matstrupen ner till magen och det  smakar så gott. Jag kan inte skilja på om det är kaffet i sig självt eller själva stunden som smakar godast. Stillheten och ron och ensamheten. Tranströmer menade att han måste ha 10 min. på morgonen och 10 min. på kvällen (minst) för sig själv, för att fungera. Jag är benägen att hålla med. Den som inte har något eget liv, kan ju inte dela liv med någon annan. Man kan ju inte dela någonting man inte har. Morgonkaffet smakar gott. Stunden är oumbärlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar