lördag 17 oktober 2020

Reflektion (2)

Att reflektera över:

Inte en dag utan rad. Det rådet från de gamla fäderna tar jag till mig. Denna dag som jag inledde med långsam läsning av ord från Owe Wikström. Han skriver där så passande (fritt återgivet): läs långsamt och stanna upp, skapa veck i tiden och reflektera över det du läst. Läs så lite som möjligt. Läs reflekterande och läs om gamla böcker; återvänd till dem, läs de understrykningar du gjort, skriv kommentarer i kanten, datum, skriv nya kommentarer utifrån där du befinner dig nu. Ett råd till präster och pastorer: läs gärna något stort teologiskt verk. Läs det 6 gånger, istället för att läsa 6 stora verk 1 gång. 

Och jag har förut hört dessa ord: läs inte för mycket, utan det du läser - läs det noggrant!  Och de orden får jag verkligen ta till mig. Jag har en tendens att bara läsa på, läsa på, läsa på - visserligen med pennan i hand, jag gör understrykningar, anteckningar, viker hundöron, lägger små lappar som påminnelser om att här finns något viktigt, men sedan fortsätter jag raskt vidare mot nya sidor, nya kapitel och nya böcker. 

Jag känner: idag vill jag börja mitt nya läsarliv. Det jag läser (det lilla jag läser): läs det noggrant, med eftertanke och reflekterande. Idissla orden, smaka på dem om och om igen. Inom mig ljuder det: ja, ja, ja!!! Lägg bort effektiviteten även på det området. Ta till dig djupet i orden som någon skrivit. Tillägna dig dem. Gör dem till din egendom, låt dem drabba dig. Antingen för eller emot. Eller inget av det: du kanske ska lägga bort det där omedelbara ställningstagandet, och bara låta orden finnas. Tids nog visar sig det förblivande: just det - om det förbliver!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar