lördag 6 mars 2021

du är alltid hos mig - allt mitt är ditt

Böjer mig ner vid vattenkällan
dricker mig otörstig och tillfreds
med tillvaron
Du är den Högste över hela jorden
jag tar emot Dig igen och igen
men med tanke på att du finns i mig,
ovanför och under mig,
du håller mig i din hand,
så är det visst så att det är
du som tar emot mig
om och om igen.

Orden fadern sa till den hemmavarande sonen
i bibelberättelsen gör jag till mina:
du är alltid hos mig - allt mitt är ditt
Orden lyser som stjärnor, slutet av meningen förstås,
men ännu mer de första orden, när du säger
du är alltid hos mig.

Du är stor, du är allt mitt hjärta längtar efter
du är början och slutet, A och O,
du ser min början, mitt slut, mitt hela varande.
Du är min Fader, mitt liv, mitt livs syre
allt finns i dig.

Jag har alltid varit hos dig Gud
i alla livets skiften.
Du är grunden för min existens
du är källan jag får dricka ur
när jag vill, var som helst
du är orsaken och målet
du Är den du är.

En ström går fram, vars flöden ger glädje
åt Guds stad,
åt den Högstes heliga boning.
Och det är en växelström.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar