söndag 4 april 2021

Något vidsträckt inom mig

Inrutat liv
utan mycket bråk och kiv
vissa dagar med driv
andra dagar väldigt små kliv

Vanor och ovanor
hjulspår och vanligheter
det nya stör mig
det gamla drar mig

Att enkelt få vara
och tänka smått
i vått och torrt
hör jag mitt inre svara.

Att hålla för mycket i minnet
det spränger sinnet
om alla områden ska vara
lika aktuella, så svara.

Att få börja dagen
med något annat
med någon annan
känns mer och mer viktigt
Mer och mer sant
och avgörande

Jag lyssnar just nu inåt
vad hör jag?
Jag hör viskningar om
själens och andens frihet

Tankarnas frihet
och gärningarnas
kroppens
och friheten i det innersta.

Kan ritualen, eller vanan,
eller den vardagliga rytmen
hjälpa mig att hålla perspektivet;
varför inte säga Ja tack?

Något vidsträckt inom mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar