onsdag 7 februari 2024

Smitta

Den vise Salomo skriver (enligt The Message):

Häng inte med argsinta människor; håll dig borta från dem som älskar att hata.
Folkilskna smittar - se till att du inte blir sjuk!
(Ords. 23:24)

Min reflektion: 

Detta är sant. Det säger mig erfarenheten. Ilska, ironi, hatiskhet, missnöje - det smittar. Återigen kommer de två orden för mig, som jag brukar associera till i detta avseende: förbanna och välsigna. På grekiska, ungefär: katara och eulego (tala goda ord om någon, till någon). Att förbanna är att sprida katarr omkring sig. Att välsigna är att tala goda ord om någon, till någon. Båda sorterna sprider sig. 

Katarren sprider sig enklare och med vinden, det är luft- eller atmosfärsburet. Eller som en löpeld. Och smittan växer i omfång ganska fort.

Eulego sprider sig lite mer trögt, men är i långa loppet det starkaste alternativet. Det goda övervinner det onda. “Endast kärleken segrar över ondska och hat”. 

Rom. 12:14 lyder: Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.

Jak. 3:10 lyder: Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina syskon.

Dessa citat och grundtankar härstammar från gamla tider, men är i sanning lika aktuella idag. Se dig om i världen och i vårt samhälle, och i sammanhang där människor ska interagera med varandra (eller misslyckas att göra det). Orden är verkligen aktuella.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar