fredag 13 maj 2016

Skammen

Skammen sluter sig kring människans skugga och får henne att nöja sig med alltför lite. Egenskaperna som döljer sig i skuggan får inte födas,vilket leder till att människan inte finner sin verkliga identitet. Avund är ofta ett bevis på detta. Om jag är avundsjuk på andra, betyder det att jag, djupt i mitt inre, i min skugga, har den egenskap jag avundas någon annan. Men skammen sätter käppar i hjulen: jag tror att jag egentligen inte är värd det jag eftertraktar. Jag orkar inte riktigt tro att jag själv skulle ha just den egenskapen.

[...]

Galenskap är att kliva ut ur konventionalismen, göra sådant som överraskar andra, få dem att kippa efter andan och fördöma oss av rädsla. De som vågar denna födelse kräver aldrig förståndighet och konventionalism av andra. De driver på och inspirerar andra, stöttar och gläder sig över modet att födas… [...]
Men de som befinner sig på den svindlande resan mot sin födelse känner instinktivt igen varandra.

(Tommy Hellsten i boken Du är mer än du anar)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar