tisdag 16 oktober 2012

Vissa brev betyder så lite...

Jippie! Idag låg det äntligen ett kärleksbrev i brevlådan, med hjärta och skrivstils-text och mitt namn, frankerat och allt. Visserligen B-post, men ändå. B som i Björn, tänkte jag, det får duga. Med förväntan öppnade jag dörren och fick av mig skor och jacka och äntrade köket och la högen med reklam på bordet och överst låg kärleksbrevet. Vad jag inte insåg direkt, insåg jag precis just i detta ögonblick: det var ju bara ett reklambrev från ett försäkringsbolag som ville få mig som lycklig och innerligt tacksam kund. Att ett brev som såg så lovande ut, bara var en chimär*, en fejk, ett bedrägeri på känslornas bekostnad. Ett brev betyder så lite - ibland. Ibland lovar det yttre mer än vad det inre har täckning för. Även om det råkar vara ett hjärta på utsidan och mitt namn uttalat eller utskrivet som inger förhoppning. Men tyvärr så bedrar skenet ibland.

Det fina är att motsatsen också gäller: de enkla yttringarna kan rymma en uppmuntran, en kärlek, ett hopp, en orsak till glädjehopp och glädjedans. Det enkla yttre kan rymma en ocean av värme och förtroende. "Det är med stora hjärtan, som med stora hav - de fryser aldrig..."















* själslig föreställning som bygger på feltolkning av ngn företeelse i verkligheten ibland med bibetydelse av önskedröm e.d.: enligt statistiken hade arbetslösheten minskat — men det var bara en chimär...

HIST.: sedan 1740; av fra. chimère med samma bet.; av grek. chimaira, benämning på ett mytologiskt djur, format av get, lejon och drake.

(Källa: http://www.ne.se)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar