söndag 28 oktober 2012

Vintertid och äpplen och päron

Jag tyckte att jag kände mig pigg när jag slog upp ögonen idag, och det var ljust ute. Förvånad läste jag på tidsangivelsen på min mobiltelefon: 07.12. Va? Ja just det, det är vintertid fr.o.m. idag. Officiellt alltså. Sista helgen i mars vrider man fram visarna en timme och sista helgen i oktober vrider man visarna tillbaka en timme. Så är det. ”På våren ställer man fram utemöblerna och på hösten ställer man tillbaka dem”. Så lärde sig någon principen för klockproblematiken. Vi tjänade en timme i natt. Därför denna ihållande pigghet.

Ute ser det inte ut som vinter. Solen skiner, det är vindstilla, de gula löven är som en fin kontrast mot blå sverigehimmel. Fåglarna flyger fram och tillbaka, hit och dit, frost i gräset. En bra inledning på vintertiden.

Igår läste jag några uttalanden i bygdens ledande morgontidning, som gör att jag blir lite mörkrädd. Det är mycket underligt att politiker inte kan fråga om detaljer och funktioner innan de uttalar sig i tidningen. Somliga uttrycker sig svepande och skiljer inte alls mellan äpplen och päron, utan blandar hej vilt. Och så hakar tidningarna på och skriver det de hör. Och ute i bygderna sitter folk och läser och påverkas negativt. Inte underligt att Zlatan uttalade sig som han gjorde (se min förra artikel nedan). Människor och eller IT-system som det skrivs om har inte en chans att försvara sig. När den första artikeln är skriven, så är det ju nästan kört. Jag tror att det är ganska få människor som känslomässigt och intellektuellt tar till sig artikel två och tre och fyra. Tyvärr. Jag hoppas att jag har fel. Måtte jag inte vara likadan som vissa politiker, utan istället med öppet sinne ta reda på fakta först, innan jag uttalar mig om någon eller något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar