lördag 3 november 2012

Oväntade möten

När man minst anar det, möter man någon som man inte träffat på länge. Någon man inte tänkt på, på ett bra tag. Det hände mig igår. För en tid sen bläddrade jag bland mina bilder (och det är ganska många…) och då fick jag se en person som fanns med i ett mycket trivsamt sammanhang i våras. Denna person mötte jag för ett tag sen på en gata, och då hade ingen av oss tid och möjlighet att stanna upp, vi var på väg till olika möten och sammanhang; och igår träffades vi åter. Av en händelse. Och egentligen hade vi sagt hejdå redan tidigare på e.m, men så av ytterligare en händelse, sågs vi igen och då kom samtalet igång.

Det märkliga med vissa personer är att samtalen nästan direkt kommer in på annat än väder och vind och det regn i vilket vi stod och pratade på en parkeringsplats utanför en matvaruaffär. Samtalet handlade om resor och foton, men också om att ta till vara tillfällen som kommer i vår väg. Tillfällen då vi möter andra människor som faktiskt kan betyda något i våra liv. En uppmuntran, en möjlighet som öppnas, några ord och ögonblicksbilder som ger nya perspektiv på livet och som ger glädje och mening. Meningsfulla, oväntade möten. Så bra. Så rikt. Så verkligt och inspirerande. Det är med människor som med fotomotiv: de kommer en till mötes.

Det är spännande att leva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar