torsdag 28 maj 2015

Nyklippt gräs

För några år sen tyckte jag att en nyklippt gräsmatta för mig var en bild på fullständig frid. Jag tycker fortfarande om doften av nyklippt gräs och att marken eller hustomten ser enhetlig och hel ut. Men bilden av fullständig frid har förändrats för mig. Jag vet inte om den där bilden av att allt är på sin plats, att allt är tillrättalagt och inte ett strå spretar någonstans dit det inte ska peka (helst inte alls) - den bilden stämmer inte längre för mig. Livet har så många gånger visat mig att det är inte på det viset! Det tillståndet finns nästan aldrig. Det är alltid något som inte riktigt stämmer, något som inte är i harmoni, något strå spretar alltid iväg åt något håll så fort jag vänder mig om. Det är märkligt, men oroväckande sant.

Inom mig kom tanken att det gäller att ha friden inom sig, och inte vara beroende av de yttre omständigheterna som verkligen kan spela mig ett fult, och ibland rått, spratt. Jag vet att det någonstans i Boken står att "...så ska frid som en ström välla fram inom dig...". Det känns mer tryggt att hålla sig till den. Bokens huvudperson sa en gång: "min frid ger jag er, inte ger jag den som världen ger, era hjärtan ska inte vara förskräckta och oroliga...". Även om livet ser ut som en vildvuxen sommaräng, och så långt från en välansad golfgreen man kan komma.

Något som också är sant, det är att gräset snart vuxit upp igen. Då är det dags igen för "fridspridaren", dvs. gräsklipparen, att starta och påbörja sin trägna gång över mossa och strå. Den sortens frid - på grund av den nyklippta gräsmattan - varade inte särskilt länge.

När tror du att jag tänkte på detta? Jo, igår kväll när gräsklipparen puttrade igång och jag gick i maklig fart sträcka upp och sträcka ner, fram och tillbaka, hit och dit. Och doftade på nyklippt gräs. (och jag vet att de flesta tycker att gräsklipparen är en fridstörare...speciellt lördag morgon kl. 8 när grannen som är pensionär ger sig ut med klipparen på högsta varv och i högsta hugg... då känns de där fridfulla tankarna rätt långt borta...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar