tisdag 5 januari 2021

Skylten på väggen

 Skylten på väggen

Den hänger lite snett,
plåtskylten på väggen
på mitt kontor.

Texten lyder:
I am offline -
Will be back soon enough.


Och på svenska ungefär så här:
Jag är offline.
Kommer snart tillbaka.


Idag längtar jag efter att vara Offline.
Och jag skulle vilja översätta den andra meningen
med orden:
Jag är tillbaka tillräckligt snart.

Då menar jag att jag inte alls behöver vara tillbaka
när någon annan föredrar det eller vill att jag ska vara tillgänglig,
utan mitt inre får avgöra var, när och hur.

Den oansenliga skylten talar till mig,
där från sin plats på väggen.
Ljudlös - jag hör inget från den.
Tonlös - den låter ingenting.
Ordlös - nej, den talar, fast väldigt lågmält.

Ändå hör jag orden inom mig,
när jag väl stannar upp.
När jag lyssnar, kan även en
plåtskylt tala till mig.

Moses hörde rösten ur en gammal buske.
Jag hör rösten ur en gammal plåtskylt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar