lördag 7 augusti 2021

Möte med naturen (6): Syrsans spelande i sommarkvällen

Det är augusti månad, kvällen är kommen och med den mörkret. Tystnaden är mörkrets syster. Och när jag rör mig stilla där i mörkret, hörs andra ljud, jämfört med när det är ljust och full rulle på dagen. I mörkret och stillheten framträder ett ljud, ett läte, ett stilla ljud som inte är så lätt att uttrycka i text. Det finns inga ord som motsvarar ljudet som hörs. Men jag tror att du vet hur det låter, annars kan du bara ta tillfället i akt en kväll inom kort och ställa dig ute i tystnaden och lyssna. Syrsorna spelar. För vem, vet jag inte. De kanske bara spelar för varandra. Ljudet är så egenartat, så speciellt, att det inte kan liknas vid något annat. 

Det är inte särskilt vackert eller melodiskt, det bara uppfyller tystnadens rum på sitt eget särskilda sätt. Och det kan bara höras i mörkret. Det kan bara höras om man ger sig tid att vara tyst och lyssna. Jag undrar över hur de får fram detta ljud. Hur spelar syrsan? Om det är viktiga frågor för mig, vet jag inte, det spelar ju ingen roll. Det är samma typ av fråga som varför är vattnet vått? Det finns en vetenskaplig förklaring både frågan hur de spelar och varför, men det är inte de frågorna som är väsentliga för mig.

Jag undrar hur det kommer sig att syrsorna bara finns där och spelar? Vad kan det säga mig? Vad är tanken bakom deras tillvaro och spelande i tystnaden? De frågorna får förbli obesvarade. Jag återkommer när jag kommit fram till svaren på dem. Nu nöjer jag mig med att tänka att de spelar i tystnaden för den som lyssnar. 

------------------------------------------------

Kort om syrsor
Syrsor (lat. Gryllidae) förväxlas ibland med gräshoppor och även vårtbitare då de liknar varandra och ger ifrån sig liknande läten (sång). Alla tre är så kallade rätvingar (lat. Orthoptera). Det finns ett 39 arter rätvingarna i landet och dessa är nära släkt med tvestjärtar och kackerlackor. 

Syrsor, gräshoppor och vårtbitare stridulerar, dvs. spelar, på sina framben eller framvingar. Speciellt varma kvällar och nätter under sommarmånaderna kan man höra det höga gnisslande ljud som kommer av att insekterna drar vingarna mot varandra. Det är endast hanarna som “spelar”, och detta för att locka till sig honor i omgivningen.

(källa: stick.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar