måndag 30 augusti 2021

Möte med naturen (12): Skogens dofter

Skogens dofter  

Det finns en stor skillnad mellan staden och skogen. Staden med bilar och buller och folk som rör sig hit och dit, och skogen med sin tystnad eller sitt sus, sina dofter och avskildheten från de många. Intressant är benämningen på Central Park i New York, parken kallas stadens lunga. Andningsorganet, en plats för rekreation och någon form av stillhet - om den nu går att få fatt på i centrala New York. Men så stilla som det kan bli. Kanske kan vi kalla skogen för det mänskliga livets lunga. Syresättningen för det innersta i oss. När vi lämnar stadens dofter, larm och buller, och landar i skogen, på en skogsväg, vid en liten sjö, på en stig, på en myr eller mosse eller en bergknalle, händer något med oss och i oss. Det doftar skog. Dofterna skiftar från årstid till årstid, ibland till och med från dag till dag, beroende på väder, vind och årstid. Det är något föränderligt, samtidigt som det är oföränderligt. 

Att promenera under de höga granarna, tallarna, asparna och ekarna, och alla deras kusiner, är livgivande. Det är att sättas in i ett annat sammanhang, det finns ett djupt samband mellan mig och skogen. Jag tillhör den och den tillhör mig. Inget ägande i juridisk mening, men en tillhörighet som inget kan ta ifrån mig. Jag äger inte den, och den äger inte mig, men vi hör ihop. Skogens dofter och ljud skänker något annat än det alla städer i världen kan ge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar