onsdag 3 augusti 2022

Visste du detta (51)? Pyrrhusseger

Vad är en pyrrhusseger?

Helt enkelt: en alldeles för kostbar seger. Ordet pyrrhus kommer från den grekiske kungen och fältherren Pyrrhus som 280 f.Kr. kallades till den  grekiska staden Taras (nuvarande Taranto) i Syditalien för att hjälpa sina landsmän mot romarna. Han besegrade dem i flera fältslag, och använda bl.a en ny krigsteknik i form av stridselefanter. Detta hade romarna aldrig mött tidigare. Dock förlorade Pyrrhus och hans armé så många soldater vid ett av slagen så att Pyrrhus utropar: en sådan seger till och jag är förlorad!

(källa: Bevingat, sammanställt av Hellsing, Hellquist, Hallengren)
...........................

Ibland kämpar vi oss blodiga för "att få rätt"; att segern vi vinner kostar så mycket av våra liv och resurser så att det i slutändan mer är att betrakta som en förlust, än en seger. Värdet att få "vinna" i sak, uppväger inte slutresultatet. Att min stolthet får sig en knäck är uppenbart, men i den stund jag kan överge mitt behov av "seger" i striden, i munhuggningen, i konflikten, i rättstvisten, och överlämna mitt liv - med både det förflutna, nuet och framtiden - i Guds händer, tror jag att den största segern är vunnen. Segern över mig själv. Segern över stoltheten. Segern över hämnden. Striden har en tendens att suga ur mig all energi och vilja till annat. 

Vita elefanter (bild från pixabay.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar