tisdag 23 januari 2024

Den enkla rikedomen

 Den enkla rikedom som det innebär att få vara sig själv
(The Message, 1 Tim. 6:6-8)

Dessa befriande ord kommer i mina tankar idag. Så långt jag kan komma från prestationsångest och kramp. Och prestationsångest och kamp. En enkel rikedom. Den behöver inte förvaras i bankfack eller sprängningssäkert valv. Den behöver inte försvaras eller prestigefyllt “hållas i”. Det är bara en fråga om enkelhet, sårbarhet, en barnets självklarhet, en lustfylldhet och spontanitet i att få vara. Få vara i sig själv. I gott sällskap med sig själv. 

Att det är fråga om en stor rikedom gäller alla delar av livet. Att få vara sig själv. Inte behöva sträva efter att vara någon annan. Någon bättre. Eller finare. Eller starkare. Eller snyggare. Eller - ur ekonomiskt perspektiv - rikare. Nej, och åter nej. Det är en enkel rikedom. Att bara få vara sig själv. Det är ju den jag är som är objektet för Guds kärlek. Inte den roll som många spelar eller försöker förändra sig till. Det är ju just DIG han älskar, är intresserad av, bryr sig om, SER, vänder sig till. 

När jag insett allt detta, kan jag lägga mig ner på sofflocket för att vila och bekänna min tro. Som Tomas Sjödin skriver på ett ställe: Här ligger jag och bekänner min tro. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar