lördag 27 januari 2024

Ingenting är obetydligt

Istället för att säga “Ingenting betyder längre något, då jag vet att Gud finns”, så säger den omvända människan: “Allt är nu klätt i gudomligt ljus, och därför är ingenting obetydligt”. (Henri Nouwen)

Dessa ord vill jag koppla samman med orden i boken Igelkottens elegans, av Muriel Barbery: “att begrunda evigheten, mitt i det brusande livet”. Och orden  från Stanley Jones: “Att se Gud i vardagen, då förvandlas det simpla till det helgade. Då brinner Guds eld i varje buske, och livet har en mening.”

Dessa ord och strofer uppgraderar hela den mänskliga tillvaron, och de vardagliga sysslorna, mitt arbete med de nya arbetsuppgifterna jag har. Hela tillvaron färgas av positiva färger och belyses av ett meningsfullhetens ljus. Varje liten del, oansenlig eller ej, inför publik eller i ensamhetens tystnad, får en ny mening, en vackrare kulört, en djupare innebörd och fylls av mening. Att få betrakta den underbara synen. Att få tänka och känna att det jag är och gör, har en betydelse, är meningsfullt - det är underbart. 

...ty det är i Honom vi lever och rör oss och är till”. (Apg. 17:28, Paulus´ ord till atenarna) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar