tisdag 22 januari 2013

The Googlestory - på tåget mot Göteborg

Landskapet svischar förbi utanför höghastighetståget X2000 mellan Hässleholm och Nässjö. Byte i Nässjö till Västtåg till Göteborg. Skymningen sänker sig sakta och metodiskt och ljudet av hjul mot räls är sövande och skönt avslappnande och värmen i kupén hjälper också till att göra mitt huvud tungt, väldigt tungt. Jag finner mig själv med hängande huvud, hakan mot bröstkorgen, med lite lätt lutande sittstil och ingen axel att falla emot. Sätet bredvid mig är tyvärr alldeles tomt och ödsligt. Bara min ryggsäck med böcker, Ipad, banan, äpple, chokladboll och Cola Zero. Småmumlande människor runt omkring mig, de flesta kommentarer och samtal är lågmälda, bara en och annan skränig högstadieelev som råkar dyka upp för att sen gå upp i rök vid nästa stopp. Skönt. Lugn och ro igen. Nu några högskolestuderande som kliver på tåget i Jönköping, de slappar efter en - förmodat - tuff föreläsningsdag på högskolan. Några kroppsarbetare med arbetarkläder, en och annan modedocka med den senaste handväskan och det häftigaste skalet till sin Iphone ser jag också i närområdet. Och sen några andra som är helt "vanliga".

Efter frallan som jag köpte nyss på Bistron innan jag bytte till Västtåg, och som jag nu tryckt i mig, så läser jag boken Google-koden, skriven av journalisten Andreas Ekström, skribent i bl.a. Expressen. Boken är en rejäl beskrivning av och berättelse om Google: företaget, ekonomin, grundidén, grundarna, google-andan, anställningsvillkor, röster inifrån Google och från avhoppare, tekniken och den tekniska utvecklingen av sökmotorn, annonsintäkterna. Visste du att det varje sekund görs 20.000 sökningar via Google i världen?! Visste du att vinsten 2011 var större än 60 miljarder kronor! Visste du att grundarna av Google heter Sergey Brin och Larry Page? Visste du att Google har ca 250 olika applikationer, dvs. olika program de äger och levererar: YouTube, Google docs, Google Sites, Picasa webbalbum, Google health, Google earth, Google books (man vill scanna in all världens litteratur och göra tillgänglig för alla), Google calender, G-mail, Google translate, Google maps, Google trends m.m. , m.m. Visste du att företagsnamnet Google egentligen är en felstavning av det matematiska begreppet googol som är en förkortning av googolplex, som är ett ofantligt stort tal, en etta följt av hundra nollor. Google, ett av världens mest kända och spridda varumärken, är egentligen en felstavning!

Visste du att med hjälp av att se statistiken över googlesökningar kunde man förutsäga att Barack Obama skulle vinna valet (första gången han vann) över Mcain och att man kunde följa svininfluensans framfart och utbredning från östra USA till västkusten för ett par år sen? Man kunde t.o.m.  förutsäga att Tysklands bidrag skulle vinna Eurovision Song Contest, så Andreas Ekström gjorde segerintervjun några dagar i förväg med vinnaren. Hon gick med på den roliga grejen och det visade sig att antalet google-sökningar just på henne var en klar och entydig indikation på att hon skulle vinna. Och hon gjorde det! 

Nu kan läsaren själv klura ut att om allt detta kom i orätta händer, kan följderna bli oerhörda. Googles devis: "Don´t be evil" är säkert  en i grunden god tanke och bärande idé, men vi behöver nog ta oss en funderare över Googles inflytande. Flera språk har fått ett nytt ord: att googla, googlen (tyska), även på japanska, ett felstavat företagsnamn har blivit stil- och språk- och idébildande. Och allt detta har hänt sen starten1999! 

Svenskarna är ett av världens google-trognaste länder. Över 95% av alla internetanvändare i Sverige har Google som sin främsta sökmotor och de allra flesta har det som sin startsida. Har du tänkt på att Googles startsida är så ren och vit? Den är "som en Schweizisk armékniv": hopfälld ser den ganska oansenlig ut, men inuti döljer sig mängder av smarta verktyg och överlevnadsgrejer. Startsidan ska inte innehålla mer än ca 50-70 ord. Det är  gränsen. Att använda Google kostar ingenting för oss surfare, men varje klick genererar 1 krona från de företag som annonserar där (det finns dyrare eller billigare sökord också). Google räknar allting. Sökmotorn skapar statistik över vilka sökord som används och via Adwords och Adsense rankas vissa sökord högre än andra. T.ex. om du söker på ordet "jeans", så får du upp annonser för jeans ute till höger bredvid sökresultatet i mitten. Och de företag som betalar bäst kommer naturligtvis högst upp i listan. När du sen klickar på en annons får Google t.ex.  1 krona för det klicket (eller annan summa beroende på vad avtalet med kunden säger). Ett företag kan alltså skriva ett genialiskt avtal med Google och bestämma: vi har råd med 10.000 klick för denna annonskampanj. Och när man nått till 10.000 klick så försvinner annonsen automatiskt. Och företaget riskerar inga beska överraskningar i efterhand. Google är världens största reklamplats. Och företagen vill gärna vara där och vill helst synas högt upp i sökresultatsidan där de 10 första träffarna visas, för de allra flesta som googlar nöjer sig med resultatet på den första träffsidan! Och företagen betalar bra till Google för att få slåss om de platserna! 50 miljarder sökningar i månaden... 
Svindlande siffror. 

Jag rekommenderar boken å det allra varmaste. Lättläst, informativ, uppdaterad, avslöjande, inte enbart negativ, realistisk, välskriven. Precis som en bok ska vara. 

Nu närmar jag mig Götelaborg. Dags att kränga en chokladboll och Cola Zero innan jag ska ta Gröna Expressen till Scandic Backadal. Vad jag ska göra här? Det är kurs om Informationssäkerhet och sekretess i IT-system och offentlig förvaltning hela morgondagen. Sen bär det av hemåt igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar