lördag 26 januari 2013

Städning och annat nödvändigt

Lördagssysslan som återkommer varje vecka: städning. Skaka mattor, dammsuga, fixa toaletter och tvättställ och badrumsspeglarna. Roligt? Nödvändigt? Ja. Jag pratade med min grabb som ville ha skjuts i stan ut till en affär. Jag skulle alltså köra 5 mil tur/retur för att skjutsa honom till en affär och sen hem igen... “Nej”, sa jag, “jag har inget direkt ärende in till stan idag, du får nog ta en buss istället”. Svaret kom: “men det är ju inte roligt”. Just det. Det är inte speciellt roligt att åka buss, men ibland helt nödvändigt, speciellt när man har ett betalt busskort som indirekt innebär att man sparar pengar varje gång det används, till skillnad från att köra med bilen.
Winston Churchill, 1874-1965

“Ibland får man lova att göra sånt som inte är roligt. Och det är ganska ofta man gör sånt som inte är roligt” var min faderliga kommentar till sonen. Med det var samtalet över. Inte i ilska, men i ett tyst konstaterande att det inte blev något bilskjuts just idag. Och förresten var inte den här resan livsviktig heller, mer att betrakta som ett lyxproblem att resan inte blev av.

Så är det nog: mycket av det vi gör är nödvändigt, men inte alltid roligt. Frågan är om det är meningsfullt. Winston Churchill sa en gång: “hemligheten här i livet är inte att göra det man tycker om, utan att tycka om det man har att göra”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar