tisdag 9 december 2014

Pareidoli

Nu har jag fått ett namn på ett fenomen jag själv upplevt. Jag har nu fått ett begrepp att forska vidare omkring: Pareidoli. Jag tror att de flesta av oss någon gång råkat ut för det. En vacker sommardag när du ligger på rygg och ser molnen komma glidande förbi dig däruppe så kan du se olika formationer som liknar djur, kroppar, ansikten eller något annat. Det är Pareidoli. När man hyrt en stuga på ett sportlov eller varit på sommarläger och man ligger och tittar i taket, som naturligtvis är träpanelat, så kan man urskilja mönster och ansikten lite varstans däruppe som kikar ner på mig där jag ligger. Och jag har ibland tänkt tanken: "tänk om dessa kvistögon kunde berätta för mig vad som hänt här i detta rum under gångna dagar".

Samma sak är det med golvmönster, tapeter, fläckar av smuts eller en vattenpöl som skapats spontant på marken. På programmet Landet runt  i söndags hade någon tittare skickat in det som blev programmets slutbild: en vattenpöl i fint motljus som var en exakt avbildning av Sveriges kartbild. Landet runt hette programmet och bilden var just en kartbild av Sverige. Roligt med en vaken tittare med kameran med sig. Och det har ju de flesta idag, i alla fall en smartphonekamera, ej att förakta med den upplösning dessa uppvisar idag.

Pareidoli kan även vara andra visuella illusioner. Här finns mycket spännande att skriva om och visa. Ordet kommer från grekiskans para (παρά, "vid sidan av", "istället för") som i denna kontext avser något felaktigt och eidōlon (εἴδωλον "bild", "form", "skepnad").

Läs mer på dessa Wikisidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pareidoli
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Optiska_illusioner


De gula strecken är lika långa...
omgivningen lurar oss bara...
Allt är inte vad det i förstone verkar vara...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar