söndag 20 augusti 2017

Söndag i augusti

Lite blåsigt, lite fuktigt, lite “dagen efter” väderleksmässigt talat, lite tryckande i luften, lite känsla av “dagen då åskan ska komma in på scenen”. Fåglar i mängd flyger och landar: pilfink, gråsparv, svalor i massor, fisktärnor och gransångare, alla är de på gång i en yster lek eller på jakt efter frön, maskar, spigg, flugor och annat gott.

Det är en känsla av någonting som utspelar sig omkring mig, kanske även inom mig. Igår kväll stod ett vackert rådjur på baksidan av huset, hon hade råkat tända lampan via rörelsevakten och hon stod blixtstilla och tittade och vred lite oroligt på huvudet. Jag kände närheten till naturen och allt det som finns runt mig. Plötsligt var hon borta. “Ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt” brukar djurfotografer säga.

Jag ser vajande ekkronor och björkar och aspar mot en blå himmel, jag hör skränande kråkor och ett lite klickande ljud i husväggarna när vindbyarna tar tag i huskonstruktionen. Det är många intryck som denna augustisöndag passerar genom sinnet. Tacksamhet är den känsla som kommer fram och förblir inom mig. Livet som det ter sig i augusti. Med badvatten i havet på ca 20 grader - jätteskönt! Med frisk, byig vind som tar med sig ytvattnet mot land och bjuder på värmen och friskheten. Och näckrosor i massor i åar och sjöar, som visar sin milda och lite dolda prakt. Och en fjäder på vattenytan i ån. Härligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar