söndag 16 juni 2019

En vind blåser

En vind blåser genom håret
den kastar mina hårstrån än hit, än dit
det är friskt
vinden ger syre åt mina lungor.

En vind blåser genom historien
den för med sig bråte och händelser
som kastar mina känslor än hit, än dit
ibland vacklar jag av dess framfart.

En vind blåser genom vårt samhälle,
en vind av rädsla för främlingar, en kall vind av hat och våld
den skrämmer och förskräcker
jag hör dess vinande ljud i varje gathörn.

En vind blåser i våra kyrkor och kapell
den talar om att det finns en varm uppåtrörelse
en behaglig framåtrörelse
jag anar dess kraft och välbehag.

En vind blåser in genom mitt hjärtas öppna fönster
den säger att det instängda kan vädras ut
den andas hopp och tro,
jag öppnar mig för den.

En vind rör sig inom mig,
fönster jag öppnat orsakar så kallat korsdrag,
det som korset står för: försoning, förlåtelse,
upprättelse mellan människa till människa, mellan Gud och människa.

En vind rör sig alltid, den är aldrig stilla
den rör sig framåt, aldrig bakåt, jag har aldrig sett en vind som rör sig bakåt –
som livet, som vårfloden, som möjligheterna.
Vinden rör sig och berör.

En vind drar fram just nu
och här, för vissa är det en risk
för andra en möjlighet.
Vindskyddsbyggare eller vindkraftsidkare. Valet är ditt.

En vind blåser in mitt ibland oss
denna dag, denna stund, detta nådens ögonblick,
Guds Ande svävade över kaoset i skapelsens morgon
och samma Ande ruvar över oss i detta ögonblick.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar