lördag 29 juni 2019

Ekonomi som kraschar

Varför kraschar din ekonomi under semestern? 

Den frågan lyser från den vita tidningssidan i dagens upplaga av nättidningen. Det är en fråga som söker sitt svar. Jag känner att den berör på olika sätt. I artikeln kan jag läsa om att mångas semester är kantade av spontanlån med alldeles för hög ränta, man tar på sig spenderbyxorna för att man  vill “leva ut” och vara som alla andra, man vill “unna sig något extra” och någon dag efter semesterns slut, inser man att man levt över sina tillgångar.

När jag läser, konstaterar jag att jag inte förstår. Vad betyder “att vara som alla andra”? Vad menas med “att leva ut”? Vad ligger i detta att vara så spontan så att jag tappar koncepten och kontrollen och klickar i ett sms-lån med 20% ränta, när mina pengar är slut?

Jag bara undrar:
Bild från pixabay.com
Är de som inte gör så ovanligt tråkiga personer? Eller pedanter? Eller besserwissers? Eller är de sunda och balanserade personer med vettiga ställningstaganden och värderingar? Och jag hör svaret inom mig: Be yourself, no matter what they say.

Etymologi

Uttrycket spenderbyxorna går tillbaka till tyskans ”spendierbüchsen, spendierhosen”. Även verbet ”spendera” kommer ifrån det tyska verbet ”spendieren” (att bjuda på något, att betala för något som en annan får). Talessättet taga fram spenderbyxorna är ifrån det tyska idiomet ”die spendierhosen anziehen”

(källa: https://sv.wiktionary.org/wiki/ha_spenderbyxorna_p%C3%A5 )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar