lördag 8 juni 2019

TD Garden

Tänk vad jag lär mig saker genom allt jag gör och allt jag upplever. När jag nu ser finalmatcherna i NHL, lär jag mig att Boston Bruins  hemmaarena heter TD Garden. Och förstås, vill jag veta vad TD står för. Jag googlar på detta och lär mig att TD står för Toronto-Dominion, och är en bank med huvudkontor just i Toronto, Ontario, i Kanada.

Vidare lär jag mig att banken är det 56:e största företaget i världen och det näst största företaget i Kanada. De har bankkontor, investmentkontor m.m. utmed hela sträckan längs den kanadensisk-amerikanska gränsen, alltså i södra Kanada och norra USA. De har en årsomsättning på 43 miljarder US-dollar och har ca. 280.000 anställda runt om i världen. För närvarande finns det 494 lediga jobb inom koncernen. TD Bankgroup är en sammanslagning mellan Bank of Toronto and The Dominion Bank, vilka grundades år 1855 respektive 1869. 1955 gick de samman till TD Bank.

Detta är ett exempel på hur det ena leder till det andra, som leder till det tredje, som leder till ännu mer osv. Livet är fyllt av sådana möjligheter och rikedomar; skatter som bara ligger där och väntar på att bli upptäckta och uppgrävda. Livet är en enda stor skattkista, där det finns både guld och silver, skräp och skrot, lump och ädelstenar. Och jag vet aldrig när dessa kunskaper och insikter kommer till nytta. På detta sätt växer min inre karta, jag ser en massa saker som finns i omvärlden, jag blir inte så lätt tjusad av dess prakt och rikedomar, jag blir inte blind och döv för det som kallas min omgivning. På detta vis gör jag inre resor och utflykter till fjärran länder och sammanhang och även till det som ligger nära, ja t.o.m inom mig själv. Det är berikande och underbart.

En bön jag har inom mig är att denna nyfikenhet, upptäckarlusta, vetgirighet, aldrig ska dö, utan finnas kvar, med alla dessa öppningar, glädjeämnen och perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar