måndag 31 oktober 2022

Visste du detta (70)? Gaska upp sig

Gaska på en gaskig gask

Med anledning av att jag ska gå på gask på lördag så tänkte jag att det kunde bli ett roligt partytrick eller i värsta fall bra kallprat att undersöka vad gask är för ord egentligen. När jag först kom i kontakt med det, då med stavningen gasque tyckte jag att det var märkligt och anade att franskan stod för ursprunget. Efter att jag myst med Svenska Akademiens ordbok och Hellquists svensk etymologisk ordbok skulle det visa sig att min magkänsla var fel och att det spanska kortspelet cascarela sannolikare stod ansvarig.

Uppslaget redogör för att kortspelet lomber och senare även kortspelet vira innehåller ett bud där den spelande behåller ett visst antal kort, lägger bort resten och tar en talong. Sedan ska spelaren lägga bort lika många kort som den ursprungligen behöll. Då bjuder man gask. Gask på tre, då tre kort behållas. Detta är från 1817 och är det första skriftliga belägget som SAOB har. 

I spelet så kunde gasken vara hög vilken må ha varit ett spännande ögonblick. Denna nervkittlande spelsituation har kommit att få en överförd betydelse i festliga sammanhang, som kanske framkallar samma sorts rus. Fröding använder uttrycket att vara i gasken 1891 i betydelsen uppsluppen festlig stämning (med inblandning av spritdrycker).

Ur att vara i gasken var inte steget långt för studentslangen att ta upp uttrycket. Ordboken skriver att gask användes bland studenter om festande rummel vanligen konkret fest, med spritvaror såsom viktigaste traktering. Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning skriver 1897 det är gask på vår nation ikväll.

Vidare har avledningar bildats, till exempel att ett verb gjorts av ett substantiv. Strindberg skrev 1901 gaska upp dig gamle gosse I betydelsen att gossen skulle muntra upp sig. Det finns även belägg att adjektivformen gaskig ska ha använts för beskrivningar av upplivade stämningar med alkoholhaltiga förtecken.

Idag används mig veterligen inte gask för vilket rumlande som helst utan för just den sortens finare middagar med studentikosa inslag som jag ska till. Min plan är att vara en gaskig gosse som gaskar loss på lördagens gask.

(källa: https://ergo.nu/blog/spr%C3%A5kspalten/20121204-gaska-p%C3%A5-en-gaskig-gask )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar