(fader Peder, Berget, Rättvik)
torsdag 25 juni 2026
Skönheten i tillvaron
Jesus talar om dessa vishetens ögon som ser skönheten i tillvaron: ”Se på himlens fåglar, … Se på ängens liljor”. De ögon som ser att vi är systrar och bröder med allt skapat eftersom vi har samme himmelske Fader! När vårt liv är förankrat i Guds nåd, medvetna om att vi simmar med vårt liv i Guds nåd, ser vi alltings skönhet. Det är övning i bekymmerslöshet, ett skydd mot all oro och förvirring, mer och mer trygga i det liv som Gud har gett oss. ”Bekymra er inte”, säger Herren! Gör er inga bekymmer! Bekymra dig inte för mat, dryck, kläder, oroa dig inte för morgondagen. Se på fåglarna och blommorna, de är våra första läromästare. Gud ger oss skapelsen som den första boken, där kan vi läsa Gud, eftersom han där har lagt ner sig själv som spår och speglar. Den heliga Skrift hjälper oss att åter läsa Gud i skapelsen.
Etiketter:
Boken,
livsvisdom,
naturen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar