lördag 7 januari 2012

Ända fram

I natt blev jag sittande framför TV:n där småkronorna utkämpade den ultimata striden för att vinna guld i Junior-VM i ishockey. En mycket fascinerande match där Sverige faktiskt dominerade större delen av tiden. Det som har präglat den här upplagan av sverigelaget är att de aldrig gett upp – trots att de varit i stora problem både mot Canada och Finland. Slutligen – i förlängningen – kommer matchens enda mål, och Sverige vinner VM-guld! Det är 31 år sen sist. De nådde ända fram för att de inte gav upp. En bra start på året för småkronorna och Sverige. 

Nu hoppas jag att det ska bli bra på andra områden också. T.ex. att något företag från Kina, Indien eller Turkiet köper upp SAAB och startar biltillverkning igen (GM som svek oss kan behöva en värdig konkurrent). Att det går bra för Sverige i handbolls-EM i Serbien 15-29 januari. Och att skidskyttarna och längskidåkarna lyckas väl. Och att Ronnie O’Sullivan vinner Masters i Snooker i Sheffield senare i januari.

Att nå ända fram. Ända in i kaklet. Att spränga målsnöret. Att hålla ut. Att lyckas väl. Heja Sverige, friskt humör! Jag cyklade 2,2 mil idag i solskenet med ca. 2 grader i skuggan. Motvinden norrut var kinkig och det var småkallt om öronen, trots min vindmössa under hjälmen. Men det var skönt att få upp flåset och när jag sen vände hemåt fick jag skön sid- och medvind. Så är det i livet också, det vänder. Inget tillstånd är statiskt, det blir bättre. Håll ut, ge inte upp. Kämpa lite till mot Gudrun, Lill-Berit och Emil! Efter regn kommer sol. Efter vinter kommer vår. Skönt att veta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar