torsdag 26 januari 2012

Innerligt och helhjärtat

Facktidningen Vision kom i brevlådan idag. Underligt nog läser jag den varje gång! En facktidning låter ganska trist, jag håller med. Men av någon anledning hittar jag varje månad något guldkorn i textmassan på de lite ljusgråa sidorna. I det senaste numret skriver en enhetschef i hemtjänsten i Göteborg om innerlighet. Fritt citerat: Vi borde kunna […], åtminstone några minuter per dag,[…] göra någonting innerligt, vad det än gäller. Det kan gälla en promenad eller när man skriver en krönika på sju, åtta minuter. 

Han har en poäng, den gode Stefan. Att göra någonting innerligt, är det inte just det som är själva kärnan i det som vi kallar våra liv? Det som vi gör innerligt är det som sätter spår hos oss själva och även hos andra. Det ytliga har vi fått nog av. Man kan nog inte vara innerlig hela dagarna i ända, men varför inte testa hans ord och vara lite mer innerliga och helhjärtade i något som vi ska göra idag eller i morgon?

En låtskrivare, Ingmar Olsson, har gett oss de här orden:

Helhjärtat vill jag jobba
Helhjärtat vara lat
Helhjärtat vara hungrig
Helhjärtat äta mat

Med hela hjärtat hela tiden
Överallt och jämt
Med hela hjärtat hela tiden
Alldeles bestämt

Helhjärtat vill jag glömma
Helhjärtat komma ihåg
Helhjärtat vill jag drömma
Helhjärtat åka tåg

Med hela hjärtat hela tiden
Överallt och jämt
Med hela hjärtat hela tiden
Alldeles bestämt

Helhjärtat vill jag sjunga
Helhjärtat hålla tyst

Ett ledmotiv till oss den här dagen? Man kan träna några minuter i alla fall! Det gör skillnad.

Hela låten: http://www.ingemarolsson.nu/hemsida/diskografi/genomskadad-titlar/helhjartat.html 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar