fredag 27 januari 2012

Bron över floden Kwai (filmtitel)

Översten i denna filmklassiker från 1957, Nicholson (spelad av Alec Guinness), säger vid ett tillfälle innan filmens grand finale kommer: ”Vad har jag haft för inverkan på omgivningen? Har min närvaro spelat någon roll?"

Tänkvärda ord en fredagskväll över en kopp kaffe, några chips och en kexchoklad med blåbärssmak. En härlig blandning – den skulle du testa någon gång!

Filmens olika scener  dröjer sig kvar. Jag lägger inga andra värderingar på filmens kvalité eller dess innehåll i övrigt (det är säkert 25 år sen jag såg den senast), bara att den är välgjord och spännande. Den nominerades för 8 Oscars och vann 7, bl.a. för bästa manliga huvudroll. Orden säger översten, lutad mot brons räcke en vacker kväll med solnedgång över Sri Lankas djungel.

Efter en arbetsvecka, efter många år på en arbetsplats, efter många möten med människor i olika sammanhang, dröjer sig orden kvar: ”Vad har jag haft för inverkan på omgivningen? Har min närvaro spelat någon roll?” 

Följdfrågan blir: kan jag fortsättningsvis ha en god påverkan på min omgivning, kan min närvaro spela roll för någon jag möter?

Har jag viljan till förändring tror jag att det är möjligt. So help me God.

Bildkälla: http://www.res-till-thailand.nu/sights/riverkwai/kwai.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar