lördag 31 mars 2012

Rocksalt

- Vad är rocksalt? Den frågan ställde jag igår när jag läste namnet på ett nyköpt saltkar.
-Ingen aning, blev svaret.

Salt som salt, vari ligger skillnaden? Jag slår vad om att Rocksalt är dubbelt så dyrt som vanligt salt (ni vet: Jozo salt med eller utan jod, den där sorten som funnits sen man var liten). Salt som salt. Bara för att man byter kostym eller andra yttre attribut, så är man den man är innerst inne. Man tar med sig sitt inre oavsett hur utsidan ser ut. Eller vilken etikett som sitter på utsidan. Rocksalt eller bara Salt. Det är ju salt ändå. Du är du ändå, oavsett vilket namn du har, vilka kläder du bär, vilket jobb du har, vilken lön du uppbär, vilket kvarter du bor i. Du är du, helt enkelt.

Nu ska jag lära mig vad Rocksalt är. Ville bara skriva av mig först.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar