tisdag 17 februari 2015

Inför tentan

Sitter och funderar på den kommande tentan på fredag. En tenta om Lyrik. Rim, rytm och rapp - poesi från antiken till våra dagar. Så heter distanskursen jag läser just nu. Roligt och givande. och har gett mig flera anledningar att läsa lyrik som jag annars aldrig skulle ha kommit i kontakt med. Varför läser jag denna kurs? Den frågan har jag ställt mig själv. Jag har inget entydigt och självklart svar på den frågan, men jag kan säga att det varit väldigt roligt och givande (som jag nyss uttryckte det). Att upptäcka nya författares och poeters vida universum och genomgripande ordväxlingar och scenförändrande tankegångar, det är spännande. En av våra handledare har skrivit en bok om lyrik och på pärmen finns detta citat:

Vi förstår inte bara lyriken med hjälp av våra liv. 
Vi förstår också våra liv med hjälp av lyriken. 

Det är inte bara vackert skrivet och sagt, utan värt att fundera över en god stund. Lyriken säger det inte prosan kan berätta. Det är att "se det andra inte ser" och "ana vad andra inte inser". (ord som sades om konstkritikern Ulf Linde, medlem av Svenska Akademien). Det är att föras vidare och längre. Betänk då också att vår stora sångskatt (i alla genrer) också är lyrik i en vid mening. 

Nu står jag (eller snarare: sitter) inför en tenta i detta ämne. Det är  absolut inte en kurs jag var tvungen att gå eller något att annat jobbigt skäl till det, utan det var  och är ren och skär nyfikenhet och lust hos mig som sa till mig: "jodå, pröva och se om det är något för dig....". Man brukar prata om att lära sig något till ett prov eller en tenta eller att lära sig för livet, och i detta fall stämmer det senare. De dikter och ord jag stöter på är något jag har nytta av i mitt liv. Det tror jag. Det vet jag. Citatet från Tom Hedlunds bok stämmer:

Vi förstår inte bara lyriken med hjälp av våra liv. 
Vi förstår också våra liv med hjälp av lyriken. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar