måndag 21 september 2015

Kändismingel

Vad är det som gör det så intressant med kändisar? Varför finns det en sådan dragningskraft i deras närvaro och uppenbarelse? Tidningar och program på TV säljer för enorma summor varje år tack vare att de knyter an till kändisar och deras kändisskap. Vad är det som drar denna stora publik? För att de är vackra? Rika? Kända? Trevliga? Underbara? Vad attraheras vi av månne? Kan det vara den stora drömmen vi alla (nästan) bär på, att bli kända, berömda, rika, beundrade, eller vad? Jag vet inte.

Från SVT
Dessa funderingar kom till mig när jag av en händelse slant in i slutet i ett av otaliga soffprogram med obligatorisk stekyta med vidhängande kändiskock. Programmet avslutades med mingelätande kring stekytan, då kändisarna flockades kring detsamma, skrattandes, tuggandes, roade av varandra. Pernilla, Mark, Ernst, de Paula, Ravelli, Bard, och några till. Och jag tänkte; “vem har någon behållning av den här typen av program? Vem frågar efter vad dessa personer tycker om att äta och dricka?  Kan jag uppleva gemenskap med dem via TV:n, så att mitt liv känns en liten grad mer meningsfullt”?

Det blev inte så för mig. Jag var bara utanför. Och vill fortsätta vara det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar